Sprawozdanie z audytu wewnętrznego
Egzemplarz nr
|
SPRAWOZDANIE Z AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
|
|
Urząd Miejski w Szczytnie
|
Zadanie zapewniające: 1/2022
Temat czynności doradczych:
Audyt dostępności jednostek gminy miejskiej Szczytno
Zespół audytowy:
Marcin Dublaszewski – audytor wewnętrzny, koordynator zadania
Kamila Mogut – specjalista ds. audytu wewnętrznego
SPRAWOZDANIE Z AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
Numer zadania audytowego i nr upoważnienia |
1/2022 Upoważnienie Burmistrza Szczytna nr OS.1720.1.2022 z dnia 17 stycznia 2022 roku. |
Temat zadania audytowego |
Audyt dostępności jednostek gminy miejskiej Szczytno |
Nazwa i adres komórki audytowanej |
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Szczytnie ul. Bohaterów Westerplatte 12, 12-100 Szczytno ul. Solidarności 6, 12-100 Szczytno – Klub SENIOR+ |
Termin przeprowadzenia audytu wewnętrznego |
17.02.2022 r. – 25.03.2022 r. - analiza systemu na podstawie przedstawionej dokumentacji, weryfikacja procesu, korespondencja z jednostką, analiza zebranej dokumentacji. 21 marca 2022 r. – wizyta w jednostce i sporządzenie ustaleń wstępnych 28 marca 2021 r. – sporządzenie sprawozdania Łącznie na przeprowadzenie zadania przeznaczono 20 dni roboczych. |
Cele zadania audytowego
|
Cel ogólny: Dostarczenie Burmistrzowi Szczytna oraz kierownikom jednostek organizacyjnych gminy miejskiej Szczytno informacji w zakresie dostępności obiektów Gminy. W szczególności celem audytu było zebranie informacji i ich analiza w odniesieniu do: - dostępności architektonicznej, - dostępności cyfrowej, - dostępności informacyjno – komunikacyjnej, - dostępności pod kątem organizacyjno - proceduralnym. |
Zakres zadania audytowego -podmiotowy i przedmiotowy |
Podmiotowy: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Szczytnie ul. Bohaterów Westerplatte 12, 12-100 Szczytno ul. Solidarności 6, 12-100 Szczytno – Klub SENIOR+ Przedmiotowy: Przedmiotem audytu była dostępność obiektów jednostek organizacyjnych Urzędu Miejskiego w Szczytnie, w szczególności: - dostępność architektoniczna, - dostępność cyfrowa, - dostępność informacyjno – komunikacyjna, - dostępność pod kątem organizacyjno - proceduralnym. |
Podjęte czynności i zastosowane techniki przeprowadzania zadania
|
1. Zapoznanie się z przepisami prawa, 2. Opracowanie kwestionariusza oraz przekazanie go kierownikom jednostek, 3. Częściowa weryfikacja dostępności cyfrowej jednostek organizacyjnych Urzędu Miejskiego w Szczytnie, poprzez analizę stron internetowych, 4. Częściowa weryfikacja dostępności architektonicznej obiektów poprzez wizytę w siedzibach jednostek organizacyjnych Urzędu Miejskiego w Szczytnie, 5. Uzgodnienie ustaleń wstępnych. |
Podsumowanie
Zadanie audytowe pn.: Audyt dostępności jednostek gminy miejskiej Szczytno ujęto w planie rocznym na rok 2022. Metodologia przeprowadzenia czynności doradczych została uzgodniona z Burmistrzem Szczytna. W terminie 18.02.2022 roku – 28.02.2022 roku przeprowadzono badanie ankietowe, którego wyniki zamieszczono w niniejszym sprawozdaniu.
Kryteria do weryfikacji obszaru dostępności wynikały z:
- ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,
- ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się,
- konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nawym Jorku dnia 13 grudnia 2006 roku,
- Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku,
- Uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 roku – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych,
- Uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 grudnia 2012 roku w sprawie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych,
- Uchwały Rady Ministrów NR 27 z dnia 16 lutego 2021 roku w sprawie przyjęcia dokumentu Strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021-2030,
- ustawy z dnia 3 grudnia 2010 roku o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania.
W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej z siedzibą w Szczytnie przy ul. Bohaterów Westerplatte 12, na 41 kryteriów spełniono 21, co stanowi 51,2 %.
W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej z siedzibą w Szczytnie przy ul. Solidarności 6, na 37 kryteriów spełniono 24, co stanowi 64,9 %.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Szczytnie |
ul. Bohaterów Westerplatte 12, 12-100 Szczytno |
Obiekt audytu: dostępność w obszarze architektonicznym. |
Lp. |
CZĘŚĆ I OBSZAR ARCHITEKTONICZNY |
TAK |
NIE |
UWAGI Audytowanego |
Uwagi i rekomendacje audytora |
|
||
STANDARD A |
|
|||||||
1 |
1 |
Czy przynajmniej jedno z wejść do budynku jest dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością? |
|
X |
|
|
||
2 |
2 |
Czy do budynku prowadzi utwardzone dojście wolne od przeszkód? |
X |
|
|
|
|
|
3 |
3 |
Czy na parkingu przy budynku wyznaczono przynajmniej jedno miejsce postojowe przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością? |
|
X |
|
Zaleca się wyznaczenie przynajmniej jednego miejsca postojowego przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością. |
|
|
4 |
4 |
Czy przejścia przez wszystkie drzwi są bezprogowe, a wycieraczki wystają ponad powierzchnię ruchu na wysokość nie większą niż 2 cm? |
X |
|
|
|
|
|
5 |
5 |
Czy drzwi wewnętrzne (do pomieszczeń) są dobrze widoczne, odpowiednio oznakowane, łatwe w obsłudze? |
X |
|
|
|
||
6 |
6 |
Czy pomieszczenia budynku są dostępne dla osób z różnymi niepełnosprawnościami (wyłączając pomieszczenia techniczne)? |
|
X |
|
Zaleca się dostosowanie obiektu poprzez umożliwienie dostępu osobom z niepełnosprawnościami. |
|
|
7 |
7 |
Ile kondygnacji ma budynek oraz czy dostępność do pomieszczeń budynku jest zapewniona na każdej dostępnej kondygnacji dla osób z niepełnosprawnościami? |
|
X |
Budynek posiada 3 kondygnacje, nie jest zapewniona dostępność do wszystkich kondygnacji dla osób z niepełnosprawnościami. Przy drzwiach wejściowych zainstalowano domofon, umieszczono informację o numerach poszczególnych rejonów opiekuńczych oraz skrzynkę na korespondencję. Dla osób niepełnosprawnych zainstalowano dzwonek przy drzwiach wejściowych. Pracownicy socjalni schodzą do osoby niepełnosprawnej celem odebrania wniosku czy dokumentów lub wstępnej rozmowy. |
Zaleca się wprowadzenie rozwiązań umożliwiających dostęp osobom z niepełnosprawnościami do pomieszczeń i usług znajdujących się na wszystkich kondygnacjach budynku. |
|
|
8 |
8 |
Zapewniono przestrzeń manewrową dla wózków (minimum 150 x 150 cm) oraz minimalne powierzchnie użytkowe (80 x 130 cm) dla osób przebywających w pomieszczeniach urzędu |
X |
|
|
|||
9 |
9 |
Czy w budynku minimum jedna toaleta jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami? |
|
X |
|
Zaleca się, by przynajmniej jedna toaleta została przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. |
|
|
10 |
10 |
Czy pracownicy wydziałów inwestycyjnych, zamówień publicznych, budownictwa, zajmujących się projektowaniem przestrzeni publicznej oraz koordynatorzy dostępności zostali przeszkoleni z uniwersalnego projektowania i znają wymogi zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami? |
X |
|
Koordynator zna wymogi zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Zagadnienia uniwersalnego projektowania koordynator uzyskał na szkoleniu „Zasada równości szans i niedyskryminacji oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn”. |
Zaleca się przeszkolenie personelu. |
|
|
STANDARD B |
|
|||||||
11 |
1 |
Czy zapewniono dostępność do budynku dla osób z niepełnosprawnością (w przypadku posiadania niedostępnego wejścia) przez zastosowanie pochylni, dźwigu lub platformy pionowej? |
|
X |
|
Rekomenduje się zapewnienie dostępności do budynku osobom z niepełnosprawnościami. |
|
|
12 |
2 |
Czy do pokonywania różnic poziomów przez osoby z niepełnosprawnością zastosowano dźwig osobowy lub podnośnik pionowy lub inne urządzenie np. schodołaz? |
|
X |
|
Rekomenduje się zapewnienie dostępności do budynku osobom z niepełnosprawnościami. |
|
|
13 |
3 |
Czy windy znajdujące się w budynku spełniają standardy użytkowe dla osób z niepełnosprawnościami (tzn. minimalne wymiary kabiny 100 x 125 cm, panel sterowania: wizualny, udźwiękowiony, z oznakowaniem w brajlu)? |
|
X |
Budynek w strefie objętej ochroną konserwatora. Brak windy w budynku. |
|
|
|
14 |
4 |
Czy krawędzie pierwszego i ostatniego stopnia w każdym biegu schodowym są oznaczone pasami o szerokości min. 5 cm na całej ich szerokości, w kolorze kontrastującym z ich nawierzchnią? |
X |
|
|
Zaleca się oznakowanie krawędzi pierwszego i ostatniego stopnia w każdym biegu schodowym. |
|
|
15 |
5 |
Czy wszystkie elementy wyposażenia pomieszczeń i urządzenia (np. włączniki światła, klamki itp.) zlokalizowane są w zasięgu ręki, również osoby poruszającej się na wózku (ok. 80-100 cm od podłogi)? |
X |
|
Rekomendowane jest aby elementy wyposażenia pomieszczeń i urządzeń zlokalizowane były na wysokości nie wyższej niż 100 cm. od podłogi. |
|
||
16 |
6 |
Czy zapewniono możliwość regulacji natężenia światła zewnętrznego np. poprzez rolety, żaluzje lub zastosowano inne rozwiązania ograniczające dostęp promieni światła do pomieszczeń? |
X |
|
Rolety, żaluzje we wszystkich pokojach. |
|
||
STANDARD C |
|
|||||||
17 |
1 |
Czy w budynku zapewniono informacje na temat rozkładu pomieszczeń co najmniej w sposób wizualny i dotykowy bądź wizualny i głosowy? |
X |
|
Tylko w sposób wizualny. |
Informacja na temat rozkładu pomieszczeń powinna być dostępna dla osób z różnymi niepełnosprawnościami, w związku z czym zaleca się uzupełnienie informacji o formę dotykową i głosową. |
|
|
18 |
2 |
Czy w budynku zainstalowano urządzenia udźwiękawiające przestrzeń lub systemy informacyjno-nawigacyjne (np. typu totupoint, beacon itp.)? |
|
X |
|
Zaleca się instalację takich systemów przynajmniej w pomieszczeniach, w których obsługiwani są interesanci. |
|
|
STANDARD D |
||||||||
19 |
1 |
Czy do budynku może wejść osoba korzystająca z psa asystującego? |
X |
|
|
|
||
20 |
2 |
Czy zapewniono czytelną informację o możliwości wejścia do budynku osoby wraz z psem asystującym? |
X |
|
|
Zaleca się umieszczenie informacji o możliwości wejścia do obiektu z psem asystującym na stronie internetowej jednostki oraz przed wejściem do budynku |
||
21 |
3 |
Czy pracownicy zostali przeszkoleni w zakresie zasad obsługi osoby korzystającej z psa asystującego? |
|
X |
|
Konieczne jest przeszkolenie przynajmniej części personelu, która zajmuje się obsługą interesantów. |
||
|
STANDARD E |
|||||||
22 |
1 |
Czy obowiązująca w jednostce Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego uwzględnia zasady ewakuacji osób z niepełnosprawnościami? |
|
X |
|
Zaleca się przeprowadzenie aktualizacji Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego. |
||
23 |
2 |
Czy drogi i wyjścia pożarowe są wyraźnie oznakowane? |
X |
|
|
|
||
24 |
3 |
Czy budynek jest wyposażony w specjalistyczne fotele/krzesła ewakuacyjne dla osób z niepełnosprawnościami/koce ewakuacyjne? |
|
X |
|
Zaleca się przeprowadzenie aktualizacji Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego oraz uzupełnienie wyposażenia uwzględniającego konieczność ewakuacji osób z niepełnosprawnościami. |
||
25 |
4 |
Czy wyznaczeni pracownicy (np. koordynatorzy ewakuacji) zostali przeszkoleni w zakresie procedur ewakuacji i zasad obsługi sprzętu do ewakuacji osób z niepełnosprawnościami? |
|
X |
|
Konieczne jest przeszkolenie personelu. |
||
26 |
5 |
Czy budynek jest wyposażony w system alarmowy dźwiękowy i wizualny? |
|
X |
Tylko system alarmowy przeciwwłamaniowy. |
|
Ustalenia stanu faktycznego |
Audytowi dostępności zostało poddane Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Szczytnie. Siedziba Ośrodka mieści się w dwóch budynkach. Siedziba główna mieści się w dwukondygnacyjnym budynku, który jest wpisany do rejestru zabytków. Stanowiska postojowe dla osób z niepełnosprawnościami zostały zorganizowane możliwie blisko głównego wejścia do budynku i znajdują się na tym samym poziomie co chodnik prowadzący do obiektu. Teren zewnętrzny przed obiektem jest płaski.. Wejście główne do budynku, ani żadne inne, nie jest dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Brak dźwigu osobowego prowadzącego na drugie piętro obiektu. System oznaczeń w obiekcie jest możliwie prosty i uniwersalny. Obiekt nie posiada planów tyflograficznych. W obiekcie nie zastosowano kodów kolorystycznych ani pasów naprowadzających ułatwiających orientację pomiędzy pomieszczeniami. W obiekcie umieszczono wiele, różnego rodzaju miejsc siedzących. Wszelkie potencjalnie niebezpieczne elementy zostały zabezpieczone. Nawierzchnie zapewniają możliwość swobodnego poruszania się. |
Obiekt audytu: dostępność w obszarze cyfrowym. |
Lp. |
CZĘŚĆ II OBSZAR CYFROWY |
TAK |
NIE |
UWAGI audytowanego |
Uwagi i rekomendacje audytora |
|
27 |
1 |
Czy BIP i strona internetowa jednostki zgodna jest ze standardem WCAG 2.1? Jeśli tak to na jakim poziomie? |
X |
100 % |
|
|
28 |
2 |
Czy w BIP i na stronie internetowej jednostki zamieszczono aktualną deklarację dostępności? (data ostatniej aktualizacji) |
X |
23.02.2021 |
Zaleca się aktualizację dokumentu przed dniem 31 marca 2022 roku. |
|
29 |
3 |
Czy pliki do pobrania, informacje o usługach, dokumenty zamieszczone w BIP i na stronie internetowej urzędu są dostępne cyfrowo (odczytywalne maszynowo)? |
X |
|
||
30 |
4 |
Czy pracownicy zamieszczający informacje w BIP i na stronie internetowej zostali przeszkoleni z tworzenia i udostępniania dostępnych dokumentów (PDF, skany, word, opisy alternatywne itp.)? |
X |
Zaleca się prowadzenie szkoleń przypominających, uwzględniających zmiany w przepisach. |
Ustalenia stanu faktycznego |
Strona internetowa jednostki oraz BIP są zgodne z obowiązującymi standardami WCAG. Pliki do pobrania, informacje o usługach oraz inne informacje dostępne na stronie internetowej i w BIP mają zapewnioną dostępność cyfrową, a pracownicy zamieszczający na nich informacje zostali przeszkoleni z tworzenia i udostępniania dostępnych dokumentów. Zarówno w BIP jak i na stronie internetowej jednostki zamieszczona jest aktualna deklaracja dostępności. |
Obiekt audytu: dostępność w obszarze informacyjno - komunikacyjnym. |
Lp. |
CZĘŚĆ III OBSZAR INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNY |
TAK |
NIE |
UWAGI audytowanego |
Uwagi i rekomendacje audytora |
|
31 |
1 |
Czy jednostka zapewnia możliwości obsługi osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje? |
X |
Zaleca się umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami komunikowanie się przez wykorzystanie zdalnego tłumacza lub też poprzez strony internetowe bądź aplikacje. |
||
32 |
2 |
Czy w budynku są zainstalowane urządzenia lub inne środki techniczne do obsługi osób słabosłyszących? |
X |
Zaleca się zainstalowanie urządzeń wskazanych w punkcie dot. dostępności architektonicznej |
||
33 |
3 |
Czy jednostka zapewnia na swojej stronie internetowej informację o zakresie swojej działalności w sposób dostępny dla osób z niepełnosprawnościami? |
X |
|
||
34 |
4 |
Czy jednostka zapewnia, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, możliwość komunikacji w formie określonej w tym wniosku? |
X |
|
Ustalenia stanu faktycznego |
Jednostka nie zapewnia możliwości obsługi osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje. W obiekcie nie zastosowano urządzeń ani innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. Jednostka umożliwia komunikację w formie wskazanej we wniosku złożonym przez osobę ze szczególnymi potrzebami. Jednostka zapewnia na swojej stronie internetowej informacje o zakresie swojej działalności w sposób dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. |
Obiekt audytu: dostępność w obszarze organizacyjno - proceduralnym. |
Lp. |
CZĘŚĆ IV OBSZAR ORGANIZACYJNO-PROCEDURALNY |
TAK |
NIE |
UWAGI audytowanego |
Uwagi i rekomendacje audytora |
|
35 |
1 |
Czy w jednostce powołana jest co najmniej jedna osoba pełniąca funkcję koordynatora ds. dostępności? |
X |
Zespół roboczy do spraw dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno – komunikacyjnej (przewodniczący – koordynator, zastępca przewodniczącego, członek). |
|
|
36 |
2 |
Czy koordynator dostępności został odpowiednio przeszkolony w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami? |
X |
Szkolenie „Koordynator do spraw dostępności jako funkcja, wprowadzona przepisami ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami”. |
|
|
37 |
3 |
Czy w jednostce został przygotowany plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami? |
X |
Plan działania zostanie przygotowany po przeprowadzonym audycie. |
Rekomenduje się opracowanie planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. |
|
38 |
4 |
Czy w BIP jednostki zostały opublikowane: dane kontaktowe koordynatora ds. dostępności, plan działania i raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami? |
X |
Dane koordynatora, raport o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – TAK, plan działania zostanie przygotowany po przeprowadzonym audycie. |
|
|
39 |
5 |
Czy w jednostce została wdrożona procedura obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami? |
X |
Zaleca się wdrożenie procedury obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami |
||
40 |
6 |
Czy w dokumentach regulujących działalność jednostki uwzględnione są zapisy dotyczące osób ze szczególnymi potrzebami? |
X |
Rekomenduje się aby w dokumentach regulujących działalność jednostki uwzględnione zostały zapisy dotyczące osób ze szczególnymi potrzebami. |
||
41 |
7 |
Czy pracownicy obsługi klienta zostali przeszkoleni w zakresie obsługi klienta ze specjalnymi potrzebami? |
X |
Zaleca się szkolenia personelu. |
Ustalenia stanu faktycznego |
W jednostce powołano koordynatora ds. dostępności, w BIP zostały zamieszczone jego dane kontaktowe oraz został on odpowiednio przeszkolony w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Pomimo nałożenia takiego obowiązku, nie został sporządzony plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. W jednostce nie wdrożono procedury obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami, a w dokumentach regulujących działalność jednostki nie uwzględniono zapisów dotyczących tych osób. Pracownicy obsługi klienta nie zostali przeszkoleni w zakresie obsługi klienta ze specjalnymi potrzebami. |
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Szczytnie |
ul. Solidarności 6, 12-100 Szczytno – Klub SENIOR+ |
Obiekt audytu: dostępność w obszarze architektonicznym. |
Lp. |
CZĘŚĆ I OBSZAR ARCHITEKTONICZNY |
TAK |
NIE |
UWAGI Audytowanego |
Uwagi i rekomendacje audytora |
|
||
STANDARD A |
|
|||||||
1 |
1 |
Czy przynajmniej jedno z wejść do budynku jest dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością? |
X |
|
|
|
||
2 |
2 |
Czy do budynku prowadzi utwardzone dojście wolne od przeszkód? |
X |
|
|
|
|
|
3 |
3 |
Czy na parkingu przy budynku wyznaczono przynajmniej jedno miejsce postojowe przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością? |
X |
|
|
|
||
4 |
4 |
Czy przejścia przez wszystkie drzwi są bezprogowe, a wycieraczki wystają ponad powierzchnię ruchu na wysokość nie większą niż 2 cm? |
X |
|
|
|
||
5 |
5 |
Czy drzwi wewnętrzne (do pomieszczeń) są dobrze widoczne, odpowiednio oznakowane, łatwe w obsłudze? |
X |
|
|
|
||
6 |
6 |
Czy pomieszczenia budynku są dostępne dla osób z różnymi niepełnosprawnościami (wyłączając pomieszczenia techniczne)? |
X |
|
|
|
||
7 |
7 |
Ile kondygnacji ma budynek oraz czy dostępność do pomieszczeń budynku jest zapewniona na każdej dostępnej kondygnacji dla osób z niepełnosprawnościami? |
X |
|
Parter budynku. |
|
||
8 |
8 |
Zapewniono przestrzeń manewrową dla wózków (minimum 150 x 150 cm) oraz minimalne powierzchnie użytkowe (80 x 130 cm) dla osób przebywających w pomieszczeniach urzędu |
X |
|
|
|||
9 |
9 |
Czy w budynku minimum jedna toaleta jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami? |
X |
|
|
|
||
10 |
10 |
Czy pracownicy wydziałów inwestycyjnych, zamówień publicznych, budownictwa, zajmujących się projektowaniem przestrzeni publicznej oraz koordynatorzy dostępności zostali przeszkoleni z uniwersalnego projektowania i znają wymogi zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami? |
X |
|
Koordynator zna wymogi zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Zagadnienia uniwersalnego projektowania koordynator uzyskał na szkoleniu „Zasada równości szans i niedyskryminacji oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn”. |
|
||
STANDARD B |
|
|||||||
11 |
1 |
Czy zapewniono dostępność do budynku dla osób z niepełnosprawnością (w przypadku posiadania niedostępnego wejścia) przez zastosowanie pochylni, dźwigu lub platformy pionowej? |
|
|
Nie dotyczy – parter budynku, podjazd. |
|
||
12 |
2 |
Czy do pokonywania różnic poziomów przez osoby z niepełnosprawnością zastosowano dźwig osobowy lub podnośnik pionowy lub inne urządzenie np. schodołaz? |
|
|
Nie dotyczy. |
|
||
13 |
3 |
Czy windy znajdujące się w budynku spełniają standardy użytkowe dla osób z niepełnosprawnościami (tzn. minimalne wymiary kabiny 100 x 125 cm, panel sterowania: wizualny, udźwiękowiony, z oznakowaniem w brajlu)? |
|
|
Nie dotyczy. |
|
|
|
14 |
4 |
Czy krawędzie pierwszego i ostatniego stopnia w każdym biegu schodowym są oznaczone pasami o szerokości min. 5 cm na całej ich szerokości, w kolorze kontrastującym z ich nawierzchnią? |
|
|
Nie dotyczy. |
|
||
15 |
5 |
Czy wszystkie elementy wyposażenia pomieszczeń i urządzenia (np. włączniki światła, klamki itp.) zlokalizowane są w zasięgu ręki, również osoby poruszającej się na wózku (ok. 80-100 cm od podłogi)? |
X |
|
|
|||
16 |
6 |
Czy zapewniono możliwość regulacji natężenia światła zewnętrznego np. poprzez rolety, żaluzje lub zastosowano inne rozwiązania ograniczające dostęp promieni światła do pomieszczeń? |
|
X |
|
Rekomenduje się aby w każdym pomieszczeniu była możliwość regulacji natężenia światła. |
|
|
STANDARD C |
|
|||||||
17 |
1 |
Czy w budynku zapewniono informacje na temat rozkładu pomieszczeń co najmniej w sposób wizualny i dotykowy bądź wizualny i głosowy? |
X |
|
|
|
||
18 |
2 |
Czy w budynku zainstalowano urządzenia udźwiękawiające przestrzeń lub systemy informacyjno-nawigacyjne (np. typu totupoint, beacon itp.)? |
|
X |
|
Zaleca się instalację takich systemów przynajmniej w pomieszczeniach, w których przebywają interesanci. |
|
|
STANDARD D |
||||||||
19 |
1 |
Czy do budynku może wejść osoba korzystająca z psa asystującego? |
X |
|
|
|
||
20 |
2 |
Czy zapewniono czytelną informację o możliwości wejścia do budynku osoby wraz z psem asystującym? |
X |
|
|
|||
21 |
3 |
Czy pracownicy zostali przeszkoleni w zakresie zasad obsługi osoby korzystającej z psa asystującego? |
|
X |
|
Konieczne jest przeszkolenie przynajmniej części personelu, która zajmuje się kontaktem z interesantami. |
||
|
STANDARD E |
|||||||
22 |
1 |
Czy obowiązująca w jednostce Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego uwzględnia zasady ewakuacji osób z niepełnosprawnościami? |
|
X |
|
Zaleca się przeprowadzenie aktualizacji Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego. |
||
23 |
2 |
Czy drogi i wyjścia pożarowe są wyraźnie oznakowane? |
X |
|
|
|
||
24 |
3 |
Czy budynek jest wyposażony w specjalistyczne fotele/krzesła ewakuacyjne dla osób z niepełnosprawnościami/koce ewakuacyjne? |
|
X |
|
Zaleca się przeprowadzenie aktualizacji Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego oraz uzupełnienie wyposażenia uwzględniającego konieczność ewakuacji osób z niepełnosprawnościami. |
||
25 |
4 |
Czy wyznaczeni pracownicy (np. koordynatorzy ewakuacji) zostali przeszkoleni w zakresie procedur ewakuacji i zasad obsługi sprzętu do ewakuacji osób z niepełnosprawnościami? |
|
X |
|
Konieczne jest przeszkolenie personelu. |
||
26 |
5 |
Czy budynek jest wyposażony w system alarmowy dźwiękowy i wizualny? |
|
X |
|
Zaleca się wyposażenie budynku w dźwiękowy oraz wizualny system alarmowy. |
Ustalenia stanu faktycznego |
Audytowi dostępności zostało poddana Filia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społeznej w Szczytnie. Siedziba Filii mieści się w jednokondygnacyjnym budynku, który nie jest klasyfikowany jako zabytek. Stanowiska postojowe dla osób z niepełnosprawnościami zostały zorganizowane możliwie blisko głównego wejścia do budynku i znajdują się na tym samym poziomie co chodnik prowadzący do obiektu. Teren zewnętrzny przed obiektem jest płaski, a wszystkie zbędne różnice wysokości zostały zniwelowane pochylniami. Wejście główne do budynku jest dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. System oznaczeń w obiekcie jest możliwie prosty i uniwersalny. W obiekcie umieszczono wiele, różnego rodzaju miejsc siedzących. Wszelkie potencjalnie niebezpieczne elementy zostały zabezpieczone. Nawierzchnie zapewniają możliwość swobodnego poruszania się, tzn. jest równa i ma powierzchnię antypoślizgową. |
Obiekt audytu: dostępność w obszarze cyfrowym. |
Lp. |
CZĘŚĆ II OBSZAR CYFROWY |
TAK |
NIE |
UWAGI audytowanego |
Uwagi i rekomendacje audytora |
|
27 |
1 |
Czy BIP i strona internetowa jednostki zgodna jest ze standardem WCAG 2.1? Jeśli tak to na jakim poziomie? |
X |
100 % |
|
|
28 |
2 |
Czy w BIP i na stronie internetowej jednostki zamieszczono aktualną deklarację dostępności? (data ostatniej aktualizacji) |
X |
23.02.2021 |
Zaleca się aktualizację dokumentu przed dniem 31 marca 2022 roku. |
|
29 |
3 |
Czy pliki do pobrania, informacje o usługach, dokumenty zamieszczone w BIP i na stronie internetowej urzędu są dostępne cyfrowo (odczytywalne maszynowo)? |
X |
|
||
30 |
4 |
Czy pracownicy zamieszczający informacje w BIP i na stronie internetowej zostali przeszkoleni z tworzenia i udostępniania dostępnych dokumentów (PDF, skany, word, opisy alternatywne itp.)? |
X |
Zaleca się prowadzenie szkoleń przypominających, uwzględniających zmiany w przepisach. |
Ustalenia stanu faktycznego |
Strona internetowa jednostki oraz BIP są zgodne z obowiązującymi standardami WCAG. Pliki do pobrania, informacje o usługach oraz inne informacje dostępne na stronie internetowej i w BIP mają zapewnioną dostępność cyfrową, a pracownicy zamieszczające na nich informacje zostali przeszkoleni z tworzenia i udostępniania dostępnych dokumentów. Zarówno w BIP jak i na stronie internetowej jednostki zamieszczona jest aktualna deklaracja dostępności. |
Obiekt audytu: dostępność w obszarze informacyjno - komunikacyjnym. |
Lp. |
CZĘŚĆ III OBSZAR INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNY |
TAK |
NIE |
UWAGI audytowanego |
Uwagi i rekomendacje audytora |
|
31 |
1 |
Czy jednostka zapewnia możliwości obsługi osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje? |
X |
Zaleca się umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami komunikowanie się przez wykorzystanie zdalnego tłumacza lub też poprzez strony internetowe bądź aplikacje. |
||
32 |
2 |
Czy w budynku są zainstalowane urządzenia lub inne środki techniczne do obsługi osób słabosłyszących? |
X |
Zaleca się zainstalowanie urządzeń wskazanych w punkcie dot. dostępności architektonicznej |
||
33 |
3 |
Czy jednostka zapewnia na swojej stronie internetowej informację o zakresie swojej działalności w sposób dostępny dla osób z niepełnosprawnościami? |
X |
|
||
34 |
4 |
Czy jednostka zapewnia, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, możliwość komunikacji w formie określonej w tym wniosku? |
X |
|
Ustalenia stanu faktycznego |
Jednostka nie zapewnia możliwości obsługi osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje. W obiekcie nie zastosowano urządzeń ani innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących. Jednostka umożliwia komunikację w formie wskazanej we wniosku złożonym przez osobę ze szczególnymi potrzebami. Jednostka zapewnia na swojej stronie internetowej informacje o zakresie swojej działalności w sposób dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. |
Obiekt audytu: dostępność w obszarze organizacyjno - proceduralnym. |
Lp. |
CZĘŚĆ IV OBSZAR ORGANIZACYJNO-PROCEDURALNY |
TAK |
NIE |
UWAGI audytowanego |
Uwagi i rekomendacje audytora |
|
35 |
1 |
Czy w jednostce powołana jest co najmniej jedna osoba pełniąca funkcję koordynatora ds. dostępności? |
X |
Zespół roboczy do spraw dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno – komunikacyjnej (przewodniczący – koordynator, zastępca przewodniczącego, członek). |
|
|
36 |
2 |
Czy koordynator dostępności został odpowiednio przeszkolony w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami? |
X |
Szkolenie „Koordynator do spraw dostępności jako funkcja, wprowadzona przepisami ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami”. |
|
|
37 |
3 |
Czy w jednostce został przygotowany plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami? |
X |
Plan działania zostanie przygotowany po przeprowadzonym audycie. |
Rekomenduje się opracowanie planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. |
|
38 |
4 |
Czy w BIP jednostki zostały opublikowane: dane kontaktowe koordynatora ds. dostępności, plan działania i raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami? |
X |
Dane koordynatora i raport o stanie dostępności – TAK, plan działania zostanie przygotowany po przeprowadzonym audycie. |
|
|
39 |
5 |
Czy w jednostce została wdrożona procedura obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami? |
X |
Zaleca się wdrożenie procedury obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami |
||
40 |
6 |
Czy w dokumentach regulujących działalność jednostki uwzględnione są zapisy dotyczące osób ze szczególnymi potrzebami? |
X |
Rekomenduje się aby w dokumentach regulujących działalność jednostki uwzględnione zostały zapisy dotyczące osób ze szczególnymi potrzebami. |
||
41 |
7 |
Czy pracownicy obsługi klienta zostali przeszkoleni w zakresie obsługi klienta ze specjalnymi potrzebami? |
X |
Zaleca się szkolenia personelu. |
Ustalenia stanu faktycznego |
W jednostce powołano koordynatora ds. dostępności, w BIP zostały zamieszczone jego dane kontaktowe oraz został on odpowiednio przeszkolony w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Pomimo nałożenia takiego obowiązku, nie został sporządzony plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. W jednostce nie wdrożono procedury obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami, a w dokumentach regulujących działalność jednostki nie uwzględniono zapisów dotyczących tych osób. Pracownicy obsługi klienta nie zostali przeszkoleni w zakresie obsługi klienta ze specjalnymi potrzebami. |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
ADMINISTRATOR MOPS Data wytworzenia:
31 mar 2022
Osoba dodająca informacje
ADMINISTRATOR MOPS Data publikacji:
31 mar 2022, godz. 12:56
Osoba aktualizująca informacje
ADMINISTRATOR MOPS Data aktualizacji:
31 mar 2022, godz. 13:10